Tyskland

Så... har tydligen missat att publicera. Skrev på mobilen i bilen och sen vet jag inte vad som hände. Bloggen lever inte som den gjorde förr precis. 

Denna text är alltså en knapp månad gammal. 



Så var jag en sväng i Tyskland. Eller. Först i Danmark där jag fotade dörrar. Fina dörrar. Gamla dörrar. Skeva dörrar. 

Det blev som vanligt mycket bilåkande. Som tur var hade jag sällskap av sommarpratare och Fredrik Backman och det gjorde det lättare. 

Ett tyskt ord jag önskar att jag inte hade kunnat: stau

Andra observationer. 
Jag vet inte om tyskar och svenskar är väldigt lika men var jag än var så hittade jag dubbelgångare. Mer än en gång vände jag mig om då jag känt igen fd elever, kollegor, grannar. Men det var inte dem förstås. 

Var i en liten stad. Eller en stor by. Där stod tegelvillorna på rad. Samma sorts tegel. Ungefär likadana hus. Somliga med millimeterlång gräsmatta och några väl placerade buskar och växter på tomten (en ganska liten sådan). Eller så hade de täckt hela tomten (lika liten) med statyer i form av hjortar (?), fontäner och en massa annat. 
Det var inte många tomter som var misskötta med långt gräs och ogräs. 

Så. Då tänker jag så klart att tyskarna är ett disciplinerat släkte (jag vet att jag generalisera friskt). Så hur kommer det sig att det inte finns några papperskorgar? De lyste med sin frånvaro.  Ändå  var det väldigt lite nedskräpning. 

Stället jag trivdes bäst på var iallafall Köln. Bodde lite avsides. Där fanns många övergivna industrilokaler. I några såg man att det flyttat in folk. I andra såg det väldigt tomt och ödsligt ut. 
Nåt i det övergivna tilltalar mig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0