Livet som lärare

En dag förra veckan: 
 
Ena lektionen stormar två arga elever in och börjar skälla: 
-Fattar du vad du har gjort? Du har förstört oss!
-Jag??? 
-Ja! Nu har vi lånat fortsättningen på den boken som du läst för oss. Vi brukar ju aldrig läsa!
 
 
En annan lektion. Eleverna jobbade med poesi och vi pratade om rim. De fick ge exempel på ord som rimmade, jag skrev upp dem på tavlan (jo, jag vet att man kan diskutera om två av dem verkligen rimmar). När vi fått ihop åtta ord sa jag att de nu fick skriva en dikt som skulle innehålla rimmen i den ordningen de sagt dem. En elev visar sitt resultat: 
 

Häromdagen något hände
som Åsas aggression tände
Den saken som var klar
plötsligt blev den oklar

Åsa blev skitarg
som en blodtörstig varg
Dock är hon stabil som ett berg
även om hon byter färg
 
 
Tja, dagar är olika. Kan man lugnt säga. 
 
 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Helt underbart! Skrattar stort och får en liten lyckokänsla darrandes inne i mej! Snacka om att göra avtryck och vara viktig om du får dina elever till detta!
Älskar't!

2018-12-14 @ 17:16:16
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0