Sommarkurs på Fridhem

Veckan på folkhögskolan är slut. Kursen "Skriv en bok (sakprosa)" gav mersmak. Kursen inriktade sig till sådana som skulle skriva sakprosa. Som sagt. Men eftersom jag tydligen inte kan läsa anmälde jag mig till den. 


Läraren sa att jag fick skriva vad som helst och en tanke till bok hade jag ju. Och även om jag är inne på att skriva en roman så var kursen mycket intressant. 


Första dagen fick vi en uppgift att skriva om ett minne från senaste året. Problemet var bara att vi var tvungna att hålla oss till maximalt 1500 tecken. Men eftersom att stryka, stryka och stryka tydligen är det viktigaste när man skriver så var det en nyttig uppgift.  


Med de få tecknen jag hade att förhålla mig till, valde jag bort Kubaresan, att fylla 50 år och Auschwitz, istället skrev jag om ett minne kring en elev. 


Dagen efter fick vi läsa upp vår text och ge varandra respons. Vi hade också ganska mycket egen skrivtid och "utvecklingssamtal" med läraren under veckan. 


På kvällarna var det underhållning. Kvällen det var en jazzgrupp som spelade gick jag istället in på mitt rum och skrev. Jag hade fönstret öppet så jag hörde musiken och människornas sorl. Bästa alternativet för mig då. Vara delaktig och osocial på samma gång. 


Precis som förra gången jag gick på en folkhögskolekurs så kände jag att de här kurserna passar mig. Nu hoppas jag att jag kommer hitta någon intressant kurs till nästa sommar. Tills dess ska jag slita med min bok. 


Kommentarer
Postat av: mammakero

Vad härligt att inte kunna läsa, men lära sej skriva! Låter lika knasigt och underbart som att leva. Hoppas dina ord hittar längre ut än till ett papper. Har ett förslag, kan du skriva ner det du är nöjd med på bloggen, kapitel för kapitel?

2018-08-13 @ 21:52:28
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0