GFS - Facebook innan Facebook?

Typ 1996 började jag läsa på Göteborgs universitet efter en del år på olika jobb. När jag kom dit var jag helt ovetande om det mesta inom universitetsvärlden. 


Hur som helst så fick jag ett program att installera på datorn. Det var en sorts kontaktsida för studenter, kallad GFS - Göteborgs förenade studentkårer. Den var en sida för alla som läste på Göteborgs universitet, oavsett inriktning. 


Nu i efterhand inser jag att jag har mycket att tacka den sidan. Där "träffade" jag en hel del människor. Först över datorn men senare även "live" på olika träffar. Där fanns olika forum med olika inriktningar. Jag hängde mest på "Sandlådan" där man kunde prata om allt mellan himmel och jord. Jag aktade mig för forumet där diskussionen om huruvida PC eller Apple var bäst. 


Det blev många och långa diskussioner. Några av dom var hätska men de flesta höll sig inom ramen för vad som skulle kunna tänkas vara acceptabla. 


När jag fick mitt första vikariat på en gymnasieskola berättade lärarna om en lärare på skolan som jag skulle arbeta ihop med. När jag fick höra namnet blev jag full i skratt. Henne hade jag umgåtts och diskuterat med på sidan. I mina tankar hade jag föreställt mig henne lång, blond och sval. När hon kom in i rummet var hon nästan tvärtom. Normallång, rödhårig och med ett hett temperament. Det var också kul att se hennes min när jag presenterade mig med för- och efternamn. Man kunde se när ljuset gick upp för henne. Som jag minns det blev kärleken omedelbar. Vi fann varandra och umgicks mycket. Vi hörs fortfarande av, ibland ofta, ibland mer sällan. Men jag vet att hon finns där och jag vet att hon vet att jag finns här. 


Efter studietiden ramlade folk av. Sidan dog. Ingen hade ork att hålla i det. Folk spreds, de flesta är kvar i Västsverige men några spreds även över världen. Australien. England. Dubai. Och fler ställen. 


Nåväl. I förra veckan skulle australiensaren vara i Göteborg ett par dagar. Så vad passade väl bättre än en träff? Vi blev 10-15 pers som sågs. Riktigt kul. Det var ... många år sen vi sågs sist. Och något vi alla hade reflekterat över var att "vår" sida ju var som ett Facebook. Före Facebook. 




Kommentarer
Postat av: mammakero

Före Facebook? Det var länge sedan....! Jag var med på något som kallades bilddagboken innan min blogg....

2017-07-23 @ 22:27:23
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0