Helsinkitapeter

Alltså, för en massa år sen måste nån ha fått en riktig snilleblixt. Eller nåt. Och sagt: Jag vet, vi stoppar massa stenhårt spån och annan skit i tapeter som fäster som bara den på väggen så den verkligen sitter där den sitter. Så kan man måla den i olika färger sen!

Den här idéen hamnade nog hos rätt många runt om i landet. Och speciellt hos de som byggde huset vi bor i nu. Helsinkitapeter i de flesta rum (måste vara djävulens påfund). Funkar väl jättebra så länge man vi ha målade spånstrukturerade väggar. Men om man vill ha en vanlig tapet då?

Målaren som hjälper oss med två rum hänvisar till tapeten som "sån där jävla helsinkitapet" hela tiden. Jag har aldrig hört honom säga helsinki utan att ha svordomen före.

Han tyckte i alla falll att man skulle undvika försöka ta ner dom utan i så fall bredspacka över. Det gick vi med på i de två rummen han har börjat i. En bredspacklad fondtapetvägg och tre målade helsinkiväggar i vardagsrum, nere, och gästrum. Helt okej. Men i hallen ville jag verkligen ha bort skiten. Så igår satte jag igång med smal spackelspade och skrapade och skrapade.

Nästan halva hallen är klar (har inte vågat mig på väggen där trappan är än) och mina knogar på högerhanden ser ut som om de varit med i en tuff boxningsmatch, de är sönderskrapade.

Men som en vän sa när jag klagade på hur det skulle se ut på jobbet: "Det passar väl bra in där."
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mickis

ajdå..
Vilket skitjobb för både er o målaren...
Cooling nu inger du respekt på jobbet ;-)
Ha en fin kväll
kram ❤️

2015-09-21 @ 22:27:11
URL: http://meramickis.blogspot.se
Postat av: mammakero

Klart att du ser ut som du varit med i en boxningsmatch utan handskar! Du har ju gått flera ronder mot Helsinki tapeten! Har du träningsvärk i kroppen efter kampen oxå?
Go girl!

2015-09-22 @ 07:12:25
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Helga

Huh vilket tufft jobb! Bra jobbat!

Du passar nog in bra på jobbet nu...

2015-09-26 @ 18:40:45
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0