Gå i fängelse, gå direkt i fängelse utan att passera Gå.

Att livet består av förändringar, det är väl det enda man kan vara säker på? Nu står jag inför en stor och spännande sådan. 
 
Sedan 2001 har jag jobbat på min skola här i Borås. Jag har trivts som fisken i vattnet. Underbara kollegor, härliga ungar och ett intressant arbete. Men nu det sista har jag ändå känt att jag skulle behöva en förändring. Jag började titta mig omkring på andra jobb, hittade inget som så där verkligen tilltalade mig. Funderade till och med på att lägga ner läraryrket och göra nåt helt annat. Men vad? Vem skulle vara intresserad av det som jag kan och mina erfarenheter?
 
Så ramlade jag av en händelse förbi en annons om ett nytt jobb. Ett jobb som verkade klippt och skuret för mig. Jag skrev en ansökan och skickade in. Sedan startade en väntan (inte så konstigt kanske eftersom jag skickade in min ansökan två veckor innan sista ansökningsdagen). Jag väntade och väntade. Och åkte till Egypten med dotter (dy) och kom hem och fortfarande hade jag inte hört nåt och jag bestämde mig för att inte söka jobb, för att vara kvar. Men så kom det, ett telefonsamtal från rektorn som ville att jag skulle komma på intervju och det gjorde jag. Sedan blev det en fortsatt väntan och efter det ett nytt telefonsamtal. Jag hade fått jobbet!
 
Helst ville de att jag skulle börja direkt men jag kan ju inte lämna mina elever så här i slutet av terminen. Men dagen efter terminen är slut, då börjar jag. Ska även vara på lite utbildningsdagar under våren. 
 
Så, vad var det för jobb då? Jag ska börja jobba på Anstalten här i stan. På fängelset. Jag ska undervisa ungdomar mellan 18-21 år. Det verkar vara ett rätt tufft jobb men jag tror det kan bli hur bra som helst. Precis en sådan utmaning som jag känner att jag behöver. 
 
Nu har jag redan börjat fundera på hur jag ska städa min arbetsplats. Platsen där jag bott in mig i fjorton år. Inte helt lätt.  Jag tror på att slänga. Allt. Nästan. 
 
 



Kommentarer
Postat av: Stina

Grattis Åsa!
Förändringar är läskiga men kan också leda till något bra!
Dessa ungdomar har haft en tuff start i livet, inga lyckostar direkt. Men med dig som lärare så har dom vunnit Stjärnvinst!
Du kommer att klara detta galant!
Och jag tror på att slänga mycket men spara det finaste, de där sakerna som triggar de varmaste minnena en regnig dag. <3
Skål för dig Åsa, för att du vågar ge dig ut och se vad livet mer har att ge. Jag är stolt över dig.
Många Kramar
Stoone

2015-04-08 @ 16:19:31
Postat av: Liselotte

Tror det passar dig som handen i handsken ! Visst kommer det bli tufft många gånger..det tror jag... men ett jobb utan rejäla utmaningar är inget för dig :) Grattis o Stor Kram!!

2015-04-08 @ 17:25:33
Postat av: Anonym

En bättre människa för dessa ungdomar finns inte. Du har gjort så otroligt stor skillnad för många ungar, för mig... Du kommer fortsätta att göra skillnad. Att byta jobb efter 14år känns säkert väldigt tufft men du om någon kommer att fixa det! Jag tror på dig. Jag hoppas att du kommer trivas. Kram Madde

2015-04-08 @ 21:22:52
Postat av: mickis

WoW vad spännande!
Jag tror verkligen detta är ngt för dig.., du är ju en ungdomlig, glad & positiv kvinna, en eldsjäl med fötterna på jorden och skinn på näsan... Tror faktiskt att just din personlighet kommer passa perfekt där.
dessa ungdomar kommer bli en utmaning, men jag tror du kommer klara detta ned bravur!
lycka till!
kram ❤

2015-04-08 @ 21:59:16
URL: http://meramickis.blogspot.se
Postat av: mammakero

Jag är stolt över dej! Du är modig nog att prova ett jobb som inte har världens bästa rykte. Ändå så tror jag att just du kan göra något viktigt och bra för dessa vilsna själar. Visst kommer det att bli tufft. Det är allt nytt, men detta något lite över det mesta. Var dej själv, lätt att säja, men jag tror du är perfekt om du är dej själv. Var stark! Du kommer att möta öden som du behöver styrka att tackla. Jag är med dej, om även i utkanten. Glöm dock aldrig vem du egentligen är. Det kan vara väldigt lätt om du brinner i båda ändarna...
Kasta inte allt! Gör som Stina sa, spara det som gör att tunga tider och händelser känns lättare och gladare! Det behöver man vid stora förändringar!
Lycka till! Du är stark!

2015-04-08 @ 22:27:13
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Lotti K

Stort lycka till Åsa! Det kommer att bli jättebra!!!
Kram

2015-04-09 @ 13:14:24
Postat av: Helga

Som sagt! Jättespännande med något nytt!

2015-04-10 @ 21:22:50
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0