Förr eller senare exploderar jag.

Nu är ju detta ingen bokblogg men jag måste ändå rekommendera en kanonbra bok som jag läste för några veckor sedan. Boken heter "Förr eller senare exploderar jag" skriven av John Green.

Egentligen har jag ingen lust att berätta att det är en ungdomsbok eftersom jag då tror att några kommer låta bli den. Men den är fantastiskt. Green skriver om en ung tjej med cancer på ett rätt befriande sätt, inte massa sentimentalt dravel utan en tjejs liv (om än annorlunda) rätt upp och ner. Typ.

Jag läste ut boken samma dag som jag fick veta att vännen C gått bort i cancer vilket gjorde att jag grät så mycket att jag fick läsa om slutet några dagar senare.

Nu är även en film gjord. Det var sverigepremiär i söndags. Yngsta dottern och jag såg den då. Till min glädje har de lyckats göra filmen nästan lika bra som boken. Riktigt bra. Och det var första gången jag varit med om att en hel biosalong satt och snyftade högt (inte heller detta hade jag egentligen velat berätta, för återigen, det är inget sentimentalt dravel, det är bra!).

Läs boken, se filmen.

Kommentarer
Postat av: mammakero

Yngsta dottern kom just hem och var täppt i näsan och ville att vi skulle se den filmen, fast jag hade inte kunnat sätta dessa filmer som samma film, för den svenska översättningen inte alls är nära den engelska språkligt sett. Dottern säjer exakt samma sak som du. Alltså vi måste se filmen....!

2014-06-24 @ 21:49:53
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Helga

Tack för tipset! Låter hemskt sorglgt men bra...

2014-06-30 @ 11:41:52
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0