En ny fas i livet

Runt nyår hände det. Det som jag, fast jag ju vet, jag är ju inte dum, har haft svårt att förstå. Jag blev barnlös hemma. Yngsta dottern och "fosterdottern" som bott hos oss nåt år, typ, flyttade. De bodde tillsammans i yngsta dotterns rum, i samma säng (stor sådan i och för sig) hur länge som helst. 

Nu när kompisen arbetar och även dottern jobbar extra när hon kan och inte skolan stör så förstår jag mycket väl att de ville ha en egen lägenhet. Varsitt rum. Varsin säng. Och massa egentid att själva bestämma över utan föräldrar som lägger sig i (vem har inte varit sån?). 

Detta innebar så klart att maken och jag helt plötsligt blev ensamma hemma. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det än. Det kommer väl. Men: stoppar jag en cola i kylen så står den kvar tills jag vill ha den. Inte massa långa hår som ligger i duschen. Mat finns kvar. Plockar jag bort saker från bordet så är det tomt och städat när jag kommer hem. Ingen öppnar balkongdörren mitt i natten för en rökpaus, ingen börjar göra varma mackor vid två. 
Men det är samtidigt ingen som vill ha lite prat över morgonkaffet, ingen som vill sitta och diskutera det senaste skvallret kring folket i skolan, jobbet, tv, ingen som vill dela en pizza vid akut hunger. Ingen som drar in massa kompisar som gör att lägenheten lever. 
En ny fas i livet. 
 
Smset jag fick i natt, att dottern ville att jag skulle komma och krama henne, gladde mig dock. Än är jag inte helt glömd. 
 
I denna fas märkte vi också att lägenheten vi har; den är alldeles för stor. Och dyr. Så nu bestämde vi oss hastigt (och lustigt?) att skaffa ny. Lite förvånade blev vi när vi märkte att det skulle bli billigare att köpa en än att fixa ny hyresrätt. Så blev det. Nu har vi köpt en ny lägenhet. En liten. Tvåa. Den ligger ungefär 300 m från mitt jobb (att jämföra med när vi bodde på landet och jag hade 6 mil till jobbet, enkel väg). Inflyttning mellan 15 mars och 1 april. Det blir bra. 

Kom gärna förbi och säg hej!!! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mickis

Ja tiderna förändras...
Vissa saker till det bättre men andra till det sämre... Man saknar dem, saknar gemenskapen m dem för den blir inte densamma när man inte lever under samma tak..

Hoppas du o maken kommer trivas med nya livet & i nya lyan :-)

Kram ❤️

2014-02-09 @ 21:28:08
URL: http://meramickis.blogspot.se
Postat av: lotti

Visst är det en annorlunda fas, en process helt enkelt. Grattis till lägenheten! Har ni sålt huset nu?

2014-02-10 @ 07:25:37
Postat av: Helga

Ja det blir helt klart annorlunda. Vi har ju bara "tappat" den yngst hittills men men förstår ändå...

Kul med nyköpt lägenhet!!!

2014-02-10 @ 08:26:25
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Visst är det kluvet, det nya livet... Håller med fullständigt! Tänk att det blev billigare med att köpa en lägenhet? Då måste ni haft pengar sparade sen ni sålt huset, för har de inte ökat betalningsdelen på bostadslån? Härligt ändå att hitta något ni två vill ha och ha det så nära jobbet sen!! Fantastiskt!
Helt tappar vi nog inte våra barn, även om det kan gå långt mellan varven då vi träffas ibland...
Swefilmer "knarkar" jag just nu när jag inte har mycket lust till något...!

2014-02-10 @ 15:55:24
Postat av: mammakero

Alltså! Jag blir så trött på min laptop! Nu hade den raderat mitt namn, så det är jag som är den anonyme..

2014-02-10 @ 15:56:20
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: mammakero

Hahahaaha!!! Vad synd att vi inte tänkt på att göra ett sådant test! Eller! Javisst! Det gör vi varje dag!

2014-02-11 @ 16:00:36
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Moa Wessand

<3<3<3<3<3

2014-03-01 @ 17:10:43
URL: http://blondokorkad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0