Källkritik

Har den senaste tiden läst de mest konstiga saker på olika sidor på nätet, bland annat på FB. Oftast gäller detta invandring eller hur olika folkgrupper beter sig. När jag var ung sades det att "alla" invandrare bröt upp parketten i lägenheterna för att odla potatis. Så dum att man tror det nu tror jag ingen är men det kommer nya saker. Hela tiden.

Personer (vuxna) skriver saker som så uppenbart inte är sant men som de bara kopierat från nån annan status eller liknande för att det låter bra(?).

Källkritik, är det inget som nån tänker på? Vi håller på rätt mycket i skolan att få eleverna att reflektera över var den "faktan" de kommer med härleder ifrån. Vem har sagt det? Och framför allt varför har de sagt detta? Jag trodde i min enfald att vuxna gjorde det här automatiskt men tydligen inte.

Kommentarer
Postat av: mammakero

Nädu, ingen verkar ha källkritik längre och om man ska hårddra detta, så är just de unga bättre på det än de vuxna!

2012-04-15 @ 13:01:54
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: helga

Många borde fundera på vad de sprider runt... Hoppas loppisen gick bra även om vädret var knäppt! Här kom det rejält med snö i lördags.

2012-04-16 @ 08:46:03
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0