Meningslösa bokrecensioner

Jag fattar det inte! Jag har gått i skola massa herrans år, jag har läst till lärare i ytterligare massa år och har jobbat inom skolvärlden i ungefär åtta år. Men vad är meningen med alla dessa bokrecensioner som ska skrivas jämt?

När äldsta dottern gick i mellanstadiet läste hon massor av böcker, hon älskade böcker. Och hur belönade hennes lärare detta läsande? Jo, genom att ge henne i uppgift att skriva en recension efter VARJE bok. Tyckte dottern att det var det roligaste som hänt? Nej, inte ett dugg. Ett tag slutade hon att läsa för att hon inte ville skriva. Förutom att jag fick prata med läraren så sa jag till dottern att inte berätta hur mycket hon läste. Rätt? Nej, knappast men funktionellt. För mig var det ju viktigast att hon inte slutade läsa.  

Yngsta dottern har aldrig gillat att läsa. Hennes motto är "varför läsa en bok när den snart blir film?". Nu fick hon i uppgift (högstadiet) att skriva recension. Jag hjälpte henne att välja en bok som jag trodde att hon skulle gilla. Till min stora lycka gillade hon boken! Men gillade hon att skriva en recension. Nej, inte det nej.

Jag har inte som lärare heller fattar vad nyttan med bokrecensioner är. Ska dom bli journalister allihop och jobba som recensent? Nja, inte alla, va?

Detta (och mitt motstånd mot läxor) har tagits upp på rätt många föräldramöte under åren. Jag skulle tro att en lärare som förälder är bland det värsta som finns. Jag skulle också tro att jag är allmänt känd som "Mamman från helvetet" på skolorna runt omkring. Det kan det vara värt.




Kommentarer
Postat av: P

Det skulle behövas mer "mammor från helvetet"!! Låt hornen växa och skaffa en frisyr som framhäver dem.

2008-10-08 @ 22:06:04
Postat av: helga

Mama from hell - skulle inte tro det! Bra att du är engagerad och bryr dig om vad som är bäst för barnen.

2008-10-08 @ 22:36:19
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Mickis

Välkommen i klubben ;-) 'Hell's mother':-P.

Bokrecentioner... Inget kul... Kanske hade varit roligare att muntligt i liten grupp ge boktips t varandra..

Läxor... Där delar jag inte din åsikt.. Har ju iof inte hört varför du tycker så...

Men min nu 17årige son gick ur mellanstadiet utan varesig läxor el prov, (bara nationella). Han hade ingen studieteknik och kom snabbt efter och var i underläge i 7an. Bara de som hade 'lätt' för sig hängde med i studietakten. Läxor, ex. I so fick jag läsa, tsm ta ut d viktiga & sen förhöra.. Tog hela 7an innan han fixade plugga själv. Då hade jag+so/sv läraren fått honom 'självgående'... min åsikt :-)

Ha en bra torsdag!

2008-10-09 @ 07:15:02
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: mammakero

Är det inte med lärarmammor som med läkarmammor? Då man kan "lika" mycket och ser vad man kan förändra/förbättra/förebygga? Då blir man väl utsedd som mamma från helvetet?!

2008-10-09 @ 08:48:18
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej! tror det är ett sätt för läraren att veta att eleven läst boken,om eleven skriver en recension.

Ha en bra dag//Anna-Carin

2008-10-09 @ 09:08:03
Postat av: Rospiggen

Jag måste faktiskt säga att du har en vettig och sund inställning! Jag har heller aldrig förstått vikten av att skriva rescensioner - bättre då att läsa en bok och sen sitta och muntligt prata om den, vad man tyckte eller bara fritt snacka om handling eller budskap. En sån gång skulle jag vara stolt med att vara motsträvig. Din andra dotters inställning bara ler jag åt; "den kommer ju ändå på film snart" =)

2008-10-09 @ 11:39:23
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen
Postat av: Lena

Härligt att höra, stå på dig för jag tycker att du har helt rätt. Det största felet är väl att man gör så mycket för "så har vi alltid gjort" och då tror man medvetet eller omedvetet att det är det rätta. Nej, fram för nytänkande och att man ifrågasätter även gamla invanda mönster. Ha det bra, kram Lena

2008-10-09 @ 13:30:08
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Helén

Men det är väl bra om man säger ifrån när man inte gillar nåt?! Har heller aldrig förstått det där med bokrecensioner, känns som ett enkelt sätt för läraren att kolla att man verkligen läst boken...

2008-10-09 @ 20:32:59
URL: http://h-scrapbookingmyway.blogspot.com
Postat av: Fru Pusselbit

Min son har dyslexi och när han kommit igenom en bok är det så underbart, ända tills han måste skriva en recension också! ;)

2008-10-10 @ 17:31:36
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0