1 juni

Brukar alltid ge mina kollegor den här varje år och dessutom läsa den för mina elever men nu inföll ju första juni på en söndag så, håll till godo! Första gången jag ramlade över den var när vi städade ut mormors lägenhet när hon skulle flytta till hemmet. Jag tog hand om den handskrivna lappen som hon hade på insidan av ett köksskåp och nu har den följt med mig sen dess.

1 juni

Var glad, min själ, åt vad du har 
nu har du hundra sommardar 
och denna är den första.                             
När solens lopp sin ände tar                             
så har du nittionio kvar,                             
och någon blir den största.    
                            
Giv noga akt på var du står                            
i morgon är med ens i går,                             
det går så fort att vandra.                             
Lägg märke till att vad du får                             
är hundra sommardar per år.                             
I morgon är den andra.            

                                        


Kommentarer
Postat av: Rospiggen

Mycket fin text! Ja, usch, så varmt det är - nu vill jag inte vara med längre, bläää!

2008-06-01 @ 20:56:10
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen
Postat av: Rospiggen

*s* Ja, han var ju det fast cykelhjälmen är ju inte sååå tät förstås :-)

2008-06-01 @ 22:40:11
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen
Postat av: keffanna

Den var väldigt fin tyckte jag. Fick än att tänka till lite.

2008-06-01 @ 23:17:49
URL: http://fikasugen.blogg.se
Postat av: madde

tänkvärt...
Fin text det där...

2008-06-02 @ 15:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0