Färst

Jag tycker att svenska språket har några brister. En av dom är saknaden av ordet "färst". Kan man säga flest, måste man ju även kunna säga motsatsen färst. Jag brukar använda ordet när jag tycker att jag behöver det och lite fåfängt hoppas på att smitta eleverna så att de också börjar använda det.

I fredags sa jag något till en kollega och då ramlade färst med. Hon tyckte att det var jättekul och berättade att det finns en förening som heter nåt, typ, "Införandet av färst i språket". Den måste jag leta reda på och gå med i.

Kommentarer
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej! vilket läckert ord du har kommit på,snart används det i var och varannan mun som talar :)
Ha en bra söndag

2008-01-27 @ 11:02:26
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Madde.

Försök inte med mig, jag har en tendens att lätt bli smittad utav vad folk säger. En vän till mig säger alltid, Vart, Frukus, åh andra ord som ja inte alls tyckte lät okey, men vad använder jag för ord nu mera? Samma! *katastrof*!

2008-01-27 @ 17:00:06
Postat av: helga

Jag trodde faktiskt att det ordet fanns redan. Heter det inte få, färre, färst? Annars undrar jag hur man böjer få...

2008-01-28 @ 09:51:00
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0