Lucia

Så var det dags igen. Lucia.
Eftersom barnen är så stora nu blir det inget lussetåg med dom för oss. Då är det extra kul att dagiset som ligger bredvid skolan kommer och lussar för oss (personalen). Dom brukar låna vår matsal för sitt lussetåg för föräldrarna och tackar genom ett lussetåg.

Dom här barnen är nog mellan 0 och 5 år eller nåt. Det är underbart att se dom varje gång. Tjejerna som har glitter i håret brukar ägna mer tid att klia sig i hårbotten än att sjunga, och vem kommer inte ihåg hur mycket glitter kliar?
Dom minsta brukar inte vara så intresserade av att stå inför 40 vuxna fånigt flinande vuxna utan brukar gömma sig bakom fröknarna. Sången brukar också mest komma från fröknarna.

Bland personalen brukar det här innebära blandade känslor. Somliga tycker synd om barnen som "måste" komma till oss, somliga tycker det är mysigt och somliga skiter i vilket. Typ.

I år var det speciellt en liten tomte jag kommer ihåg. Han ställde sig i hörnet lite bakom under sången, i slutet när det blev lite tyst mellan två låtar råkar han titta ut och utropar förtjust: "Titta en flagga". Den var mycket mer intressant än lussetåget han själv var med i.

Kommentarer
Postat av: lena

Ja,förr flängde man runt med sina små liv för att dom skulle lussa överallt.Nu idag ska jag gå lugnt och stilla och titta på lussetåget på stan utan jäkt och svett.Ha en fin lucia, kram lena.

2008-12-13 @ 10:13:26
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Helga

Jag hade missat att det var Lucia idag eftersom jag aer utomlands. Vad sott med tomten. Jag minns naer jag skulle ga sjaelv fortsa gangen - jag sprang till pappas knae istaellet :)

2008-12-13 @ 11:22:28
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Gullillan

Här skiner solen från en klarblå himmel på en gnistrande vit snö! Kraftigt vackert!

Önskar er en skön lördag!

2008-12-13 @ 12:23:43
URL: http://gullillas.blogg.se/
Postat av: Mickis

Lucia är så mysigt. En fin tradition..

I År är det snö & för oss blir det lite extra med lucia eftersom stadens lucia är barnens kusin + att sonens tjej är tärna. Så vi ska ner till stan och va me på kröningen. ..



Ja tänk när barnen var små... Dottern skrek hysteriskt efter mamma på 1a luciatåget på dagis.. 'minns' & bara ngr år senare på 'stora barn' på dagis sjöng hon solosång (överröstade alla andra) till ALLA luciasångerna:-D. Tur att hon sjunger bra:-P. Alla föräldrar log menande mot mej & maken som log, ngt generade:$



Ha en fin dag!

Kram

2008-12-13 @ 13:01:14
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Ida

Vad roligt att du iallafall fick se ett lussetåg, hade jag med velat. Det är ju så gulligt när det är små barn med. Man vet aldrig riktigt vad som kan hända då :)

Ja apropå fotot på mig och min bror så är jag nog mig lik :) Kram på dig!

2008-12-13 @ 16:59:09
URL: http://lewisian.blogg.se/
Postat av: mammakero

På jobbet kommer alltid barn från samma dagis och sjunger. De älsta, alltså 4-6 åringarna. Vi har då bjudit in våra pensionerade kollegor, så vi har fest varje år då. Iår var jag ledig den 12, så jag missade det.

Varje år får jag frukost på sängen av ett mini luciatåg. Maken och döttrarna turas om att vara lucia eller tomtar. Ibland när flickorna var små hade de sina favoritgosigdjur med sej som tärnor...

De sjunger "sankta lucia på väg in..."

2008-12-15 @ 10:57:05
URL: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0