Läxor

Yngsta dottern går nu i åttan. Hon ska få sitt första betyg till jul. Den här terminen har varit helt sanslös. Minst tre läxor varje vecka och minst ett prov, oftast två. Min stora fråga är varför? Vad är det för nytta med att slänga på elever så mycket läxor?

För henne har det inneburit att hon mår dåligt, hon känner sig stressad och periodvis rätt värdelös. Hon hinner inte med, helt tiden kommer det mer och mer och mer.

På fritiden är hon mycket duktig. Hon har kommit 3:e och 5:e i SM i sin sport och dessutom dansar hon en gång i veckan för att hon tycker det är roligt. Ska hon inte få fortsätta med det? Ska hon sluta med sin sport? Hon är hemma en vardagskväll i veckan (tränar två dagar och dansar en) och då ska allt hinnas med. Är det inte viktigare att göra sånt som man tycker är roligt än att sitta och plugga dygnet runt?

Vi vuxna jobbar inte först heltid och sen sitter och jobbar extra hela kvällarna så varför kräver vi att barnen ska göra det? Och kom nu inte med det argumentet att dom måste få läxor i högstadiet för att dom ska vänja sig inför gymnasiet, det är bara skitsnack. Det finns inte fler anledningar till att ha läxor i gymnasiet heller. Nej, stryk åtminstone hälften av de läxor dom har och låt barnen ha lite fritid också.


Äldsta dottern, som går i trean på gymnasiet har aldrig så mycket läxor som yngsta dottern och jag är helt övertygad om att hon ändå får med sig dom kunskaper hon behöver för att klara sig i livet. Och på min skola (gymnaiset) ger vi inte heller ut läxor. Vill eleverna ta hem och arbeta extra med något så får dom, men det är inget krav från vår sida. Det jag som svensklärare försöker få mina elever att göra är att läsa 3x15 minuter varje vecka, den veckan dom inte är i skolan. Alltså läsa sammanlagt 45 minuter på två veckor. Och det är önskemål, inget krav.

Jag vill ha barn som mår bra, som inte känner sig stressade över allt dom inte hinner med och alla krav som sätts på dom. Jag vill ha barn utan sömnproblem. Jag vill ha barn som kan ta det lugnt och känna att dom lever.


Kommentarer
Postat av: helga

Jag skulle hellre se att de fick chans att stanna i skolan en timme med viss lärarhjälp och där läsa igenom läxorna och läsa inför prov.



Det är samma här med många träningar på kvällarna och min dotter är också duktig i sin sport - synd om man inte ska kunna syssla med det också.



Min son går 1:a ring och det är bra mycket slappare.

2008-12-09 @ 09:42:39
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: mickis

Jag håller med dig om att det är viktigt att barnen får må bra & får lov att ha kul på sin fritid, inte bara göra läxor...



För oss, som jag skrivit tidigare, fick sonen som idag går 2an på gymn inte en enda läxa under hela mellanstadiet. det var riktigt dåligt. För när han började på högstadiet så fick de läxor & man var tvungen att plugga till prov.. då hade sonen ingen studieteknik alls... Han var iof inte ensam... Men då fick vi föräldrar läsa läxan & sedan hjälpa till att förhöra/förklara.. tog MYCKET tid. Klagade as usual (Mamma from hell)& sonen fick hjälp & idag får han 2-3läxor i veckan & många gör han på håltimmar. Har idag inga problem med studieteknik.



Dottern har under hela skoltiden fått läxor. Lagom många om du frågar mej.. Hon har hela tiden haft lätt med studieteknik. Går oxå i åttan idag & har ibland lite för stora läxor & för mycket att få in till ett prov. Hon hinner oxå med fritidsintressen & kompias & DATAN såklart...



Summa sumarum. Jag tror man behöver en del läxor från start så att man får in en teknink att plugga på.. Sen tror jag inte man ska kväva fritiden med läxor.. Nä man ska försöka få ungarna aktiva i ex. sport eller iaf att de är utomhus en stund om dagen... Ett lyckligt & harmoniskt barn/ungdom presterar bättre än ett olyckligt & stressat.



Ha en kanonfin dag!

2008-12-09 @ 11:29:07
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Ida

Tack för senast! Du var som vanligt lika duktig och bra :)

Jag håller med dig om läxorna. Det är inte mänskligt att man ska ha så mycket läxor och prov i veckan. Man måste få ha lite fritid och koppla av.

Tråkigt det där med din tvättmaskin :( Du får skicka ett brev till tomten och önska dig en ny i julklapp ;) hihi.

Kramar från mig.

2008-12-09 @ 12:51:45
URL: http://lewisian.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Det är väldigt tufft idag med alla dessa läxor och betygshets. Det var det också till viss del när jag var ung, men inte som idag. Hoppas att din dotter klarar av det hela och dessutom hinner med sporten. Sportandet kan göra att hon orkar med allt det andra... dessutom är denna årstid så fruktansvärt tröttande och deprimerande och här längtar vi väldigt mycket efter våren!

2008-12-09 @ 16:02:32
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag går nu sista året på gymnasiet och kan säga att jag max pluggat till fem prov, hemma, dessa åren. Resten gör jag i skolan. Läxor försöker jag alltid göra så fort som möjligt, och aldrig hemma. I skolan, på pappas jobb, hos en kompis, men inte hemma. No way. Där ska föräldrarna tjata på en, om att man ska plugga på teori, städa rummet, ta ut disken, laga mat eller bara försvinna in på sitt rum och inte synas...

Det var bättre förr.

2008-12-19 @ 15:03:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0