Göteborg och Uggla

Maken och jag har alltid en diskussion om vem av oss som är mest göteborgare. Jag är uppvuxen i Frölunda och han på Hisingen. Ingen av oss vill erkänna att den andra är "äkta" fast ska man gå på dialekten måste jag erkänna att han vinner. Jag själv tycker inte att jag pratar göteborska, fast det säger å andra sidan folk i min närhet att jag gör. På kursen jag var på nu sa en tjej att det låter så gott när jag pratar. Hon själv pratade en sjungnade norrländska men påstod själv att hon inte talade dialekt. Jo, tjena (som yngsta dottern säger).

På en frågesport på TV för ett bra tag sen frågade programledaren om ön som ligger precis UTANFÖR Göteborg och svaret var Hisingen. Han gjorde min dag.

Jag såg Ugglas program i fredags när han var i Göteborg. Det var vansinnigt roligt. Skämtet om "Har du en swimingpool? Nej, jag har damm under sängen." drar vi ungefär tio gånger om dagen nu till barnens stora förtvivlan.

Kommentarer
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej välkommen hem!vilken kanal går Uggla på?
Ang min blogg, du skulle bara veta vad mycket min man hjälper mig med den.
Min mamma har bott i Gästrikland mer än 40 år, hon har inte glömt sin dialekt, hon kommer från Lilla-Edet.
Det är så gött när ni pratar :-)

2008-04-13 @ 20:34:27
URL: http://www.fibromy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0