Människors värde

Svarade på en fråga på andra bloggen igår.
Tycker du att alla människor är lika mycket värda? Det är ju en rätt intressant fråga. Naturligtvis är alla det. Grejen är väl bara att man inte gillar alla människor. Man behöver inte gilla alla. Men värdet, det är en annan sak.

Jag är motståndare till dödstraff till exempel (är ju till på köpet pacifist). Att ta livet av någon som har tagit livet av en annan gör väl inget bättre? Den första personern kommer inte tillbaka. Jag läste dessutom att stater i USA som har dödsstraff har fler mord och annan skit än stater som inte har det. Själva dödsstraffen som ska funka som en varning för andra, funkar inte.

Det innebär ju inte att jag vet hur jag skulle reagera i ett trängt läge. Om nån skulle hota mig eller nån annan i min närhet, då vet jag inte hur jag skulle göra eller hur jag skulle reagera. Det vet man ju aldrig förrän man är där. Och snälla rara, låt mig sippa.

Fy sjutton vilket prettoinlägg det här blev. Och jag som lovat mig själv att aldrig sudda ut...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0