Skolliv

Så har knappt halva måndagen gått och redan har eleverna gjort avtryck.
 
1. När jag hade svenska med en klass läste jag en text om busskort. Allt studenter som har mer än sex kilometer fågelvägen till skolan får busskort. En av eleverna ställer då den relevanta frågan: 
- Var ligger Fågelvägen?
 
2. En av våra somaliska elever hade med sig piroger till en av våra afghanska elever förra veckan. Då talar han (afghanen) om att man inte "får" lämna tillbaka matlådan tom. Har man fått mat måste man fylla lådan med ny mat innan man lämnar tillbaka den. Hur det nu gick till slutade det med att den afghanske eleven hade med sig lunch till sin lärare (min kollega). Massa mat. När vi båda hade ätit var det mer än halva lådan kvar (en mycket stor låda). Kul! Jag har aldrig ätit afhansk mat tidigare. Ris med russin, lök (?), morötter och kött till det.
Nu blir det troligen min kollegas jobb att lägga nåt i matlådan så vår somaliska elev får tillbaka lådan. Med innehåll.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: helga

Älskar den om fågelvägen ;)

Fint också om matlådan. Kan bli en riktig följetong...

2014-02-24 @ 12:28:25
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Mickis

Ni borde ja ett knytkalas i skolan. Så får ni alla möjlighet att prova på ny exotisk mat :-)

Kram

2014-02-24 @ 12:29:50
URL: http://meramickis.blogspot.se
Postat av: mammakero

Vilken bra fråga! Var ligger fågelvägen? För vi har ju massor av såna special uttryck.
Ni kan starta Sveriges första matkedja med tanken pay it forward! Och på det viset lära varandra om de olika matkulturerna!

2014-02-24 @ 17:03:36
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0