Träd? El?

Jag satt och åt med en av mina elever idag. Han pratade om konstiga frågor han hade fått när han hade kommit till Sverige från Iran. Bland annat var hans första lärares fråga (genom tolk) om "hur han äter". Min elev hade inte fattat vad hon menade. "Hur"? Senare kom det fram att läraren hade menat om han använda kniv och gaffel eller inte. Eleven sa att han varit lite sugen på att säga att han brukar suga in maten genom näsan.

En vanlig fråga han fått är också hur han bodde. Han förklarade att han bodde i ett hus, som de flesta andra. Men av nån anledning trodde ingen honom. Han berättade att han ett tag körde med att säga att han bodde i ett träd i Iran. Med sin syster i trädet bredvid.
Och ingen trodde nånsin att han ljög eller skojade när han sa det...

Har också hört om invandrare (främst somalier, tror jag) som får "så funkar lampknappen-undervisning" när de kommer hit. 
Och massa andra konstiga saker. 

För inte finns det väl hus och gafflar och el på andra ställen än i Sverige eller västvärlden? 

Kommentarer
Postat av: mammakero

Snacka om smygrasism! Förstår att man blir frustrerad när man blir bemött så... Förfärligt!

2014-09-18 @ 18:45:32
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Helga

Men herregud!

Vad ska de tro om oss i Sverige?

2014-09-19 @ 18:28:27
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0