i juni

Varje första juni publicerar jag denna dikt. Inget vet riktigt vem som skrivit den men det finns lite överallt.

Själv hittade jag den på insidan av ett köksskåp hemma hos mormor när vi var och flyttstädade där för kanske 15 år sedan. En handskriven lapp som hon såg varje gång hon öppnade skåpet.


Varje 1 juni. Ett måste:

1 juni

Var glad min själ åt vad du har
Nu har du 100 sommardar
och detta är den första
När solens lopp sin ända tar
så har du 99 kvar
och någon blir den största

Giv noga akt på var du står
i morgon är med ens igår
Det går så fort att vandra
lägg märke till att vad du får
är 100 sommardar per år
i morgon är den andra

Kommentarer
Postat av: Helga

Den har jag nog missat förut. Den var så fin så jag sitter här med lite ståpäls just nu. Fortfarande på jobbet med lite jour efter en chaterflight till Salzburg...

2013-06-01 @ 13:17:03
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: Elisabeth Aronsson

Tack för den dikten jag läser den hos dig varje år,
vi fick den på ett kort på jobbet för många år sedan
men det är så himla rätt just idag.

2013-06-01 @ 20:21:26
Postat av: mammakero

Ja, 1 juni är första sommardagen och iår stämde det till och med överens med vädret! Jag till och med badade! (Vilket jag såg att även du gjorde!)
Dikten är så söt, så det är tur att du publicerar den varje år!!

2013-06-02 @ 21:02:12
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0