Om Sri Lanka

Vet inte vad jag ska säga om resan. Intensiv! Och annorlunda. På ett sätt. Precis som alla andra charterresor på ett sätt. Men lite kommer här iaf:

* Ljud. Hela tiden. Dygnet runt.
Bilar som tutar oavbrutet. Trafiken är sanslös. En lastbil som kör om en tuktuk som samtidigt kör om en moppe är inte alls ovanligt. Och om det då är mörkt eller en kurva eller nåt? Spelar ingen roll.
Tutningarna funkar, som jag förstod det, på olika sätt. Som till exempel: "Hallå där, nu kör jag om så var beredd", "Flytta på dig, pucko", "Tack, tack" och "Nämen tjena, är du där?".
Människor som smäller smällare (populärt från jul fram till nyår och där (som här) tjuvstartar ju folk några dagar innan. Det smäller hela nätterna.

*Djur.
På nationalparker såg vi bland annat elefanter, vattenbufflar, vårtsvin och krokodiler men det som fascinerade mest fanns utanför i vardagen. Där fanns varaner, apor som hängde och svängde i telefonledningarna, kor mitt på vägen, hundar som låg två millimeter från vägkanten och borde ha blivit överkörda vilken sekund som helst, varaner, kackerlackor, geckoödlorna som hjälpte till att äta upp insekter, moskitos (yngsta dottern som är lite allergisk fick stora röda svullna utslag, vi andra mer som vanliga intensivt kliande myggbett) och utsvultna katter.

*Värme.
Det var varmt. Väldigt varmt. Runt 30 grader hela tiden. Och fuktigt. Vi gick runt täckta med ett tunt lager svett hela tiden. När jag nödhandtvättade ett plagg tog det tre dagar innan det var torrt.

Mer följer!

Kommentarer
Postat av: mammakero

Från myller av människor, djur, bastuvärme och synintryck, så är ni tillbaka till råkalla och lugna stilla landsbygden. Snacka om kulturkrock! Inte heller konstigt att du är sjuk, efter tempraturväxlingarna.

2012-01-01 @ 12:07:01
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: mickis

Vilken spännande resa med ny kultur & skön värme :-)

Borta bra men HEMMA BÄST!



Ha en fin kväll!

Kram

2012-01-01 @ 19:50:57
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Helga

Intressant läsning för mig som just släppt iväg sonen och hans kompis till Negombo. Jag tror faktiskt att de landar ungefär just precis nu... Välkommen hem!!!

2012-01-02 @ 15:19:03
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0