Klok vän

Har sån klok vän. Jag har ju länge levt mitt liv enligt devisen "Bara det blir sommarlov/helg/sportlov/jullov/höst/vår osv, så blir det bättre, då ska jag ta det lugnare och göra ditten och datten istället. Bara saker jag vill. Då blir allt bra". Typ.
Idag läste jag nåt hon skrivit (lite censurerat):
Nu dök det upp ett problem. Mitt tidigare förhållningssätt: Det blir bättre bara... ngt kommer/händer/infaller... fungerade inte längre. Livet kändes lite för tidigt att ge upp innan fyllda /.../

Ergo, den nya livsfilosofin måste basera sig på att det ÄR bra. Trots allt. Eller annars göra det jag kan av vad jag har att jobba med. Det kommer inte att bli bra enbart för att jag byter jobb. Eller stad. Eller pojkvän. Eller för att det blir ett nytt år. Helhetsbilden påverkar däremot. Stress och ångest /.../, alltså bör jag leva/arbeta/bo på ett sådant vis att det minimeras.

Men poängen är... de där livlinorna man krampaktigt håller fast vid "bara jag blir frisk, sen så!" "bara jag håller ut till semestern.." eller "bara jag flyttar till en ny stad, blir allt bättre", dessa "livlinor" blir snarare cementbojor, som passiviserar nuet och håller ett krampaktigt hopp runt framtiden. När sedan inte framtiden infriar de höga förväntningarna, är risken stor för att luften går ur helt.
Så sant! Min nya devis. Det ÄR bra. Nu.

Kommentarer
Postat av: mickis

Man får göra det bästa av det man har. I den kropp man har, i den värld man lever... & När man inte blev som man skulle så får man bli det man är...



Ha en gokväll!

Kram

2012-01-03 @ 18:42:05
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: mammakero

Det gick upp för mej när maken blev sjuk. Att han blev bättre och vi kan leva ett någolunda normalt liv, gör att jag är tvungen att leva NU och inte sen då jag gjort de tänkta förändringarna...

Så är det ju faktiskt så att ens yttre förändringar rör om det rejält oxå. Som hos oss. I det här huset vi bor i vill vi dö har vi sagt. I år går ägarna i pension båda två och hur länge de har ork och ekonomi att hålla detta stora hus, står skrivet i stjärnorna. Samma gäller med sommarstugan vi hyr. De närmar sej 85 år och vad som händer om de måste flytta till ålderdomshem, står oxå skrivet i stjärnorna. Vårt enda möjliga sätt att leva, är dag för dag.

2012-01-03 @ 18:52:34
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Pia

Min devis är... Vi lever här och nu !



Finns inget värre att ständigt höra, när jag blir frisk ( gör ngt för att bli frisk då) När det blir varmare ute. När det slutar regna. När det blir kallare ( för att det är för varmt)

Ja så har man en mamma som hela tiden säger, pust !

Tyvärr det går inte att fly ifrån sig själv !

Kloka ord din vän skriver !

Kramiz Pia

2012-01-03 @ 22:56:10
URL: http://muffinspia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0