Internationell dag

Igår på skolan hade vi något som vi kallar för Internationella dagen. Det är olika aktiviteter år från år och igår handlade det om att komma till ett nytt land.

Elever (och de flesta lärare) blev indelade i grupper, de kom till ett klassrum där (minst) en lärare höll undervisning på ett främmande språk i en timme och man blev tvingad att hänga med så gott man kunde. Detta för att man skulle kunna få en förståelse hur tufft det är att komma ny till ett land och bara höra ett främmande språk och få undervisning på detta nya totalt okända språk.

Bland språken som eleverna kunde hamna i fanns: japanska, persiska, arabiska, albanska, tyska, somaliska och finska. Alla dessa språkkunskaper finns bland personalen.

Själv hamnade jag i den finska gruppen. Det var inte så lätt... Det enda jag kunde innan var att svära. Och att säga: jag älskar dig. Nu kan jag även säga Tänään on keskiviikko. Men det är ju inte ens sant längre.

Kommentarer
Postat av: Helga

Det var den klokaste undervisning jag hört om. Bra att få testa hur det känns att komma ny och inte förstå eller passa in.



Vi bodde utomlands när jag var liten och jag har än idag nytta av att veta hur det känns att inte förstå språket i början.



Idag hade vi en flyktingfamilj som blev utvisade. Barnen kunde lite Svenska - man lider med dem...

2011-03-24 @ 13:14:06
URL: http://helga1.bloggplatsen.se
Postat av: mammakero

Tänään on keskiviikko, det kan jag inte. Viikko tror jag betyder vecka...

2011-03-24 @ 17:44:53
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: mickis

finska kan ju vara vääääldigt bra att kunna ;-)



ha en toppen kväll!

halata

2011-03-24 @ 21:03:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0