Vad duger jag till?

Hade en liten 40-årskris i helgen och det var filmen Mamma Mias fel… När Meryl Streep sjunger för sin dotter samtidigt som hon gör ordning henne för bröllopet blev jag både sentimental och vemodig. Barnen har blivit så stora. Äldsta som är i Skåne och den yngre som i praktiken aldrig är hemma. Vart tog tiden vägen? Har jag verkligen fyllt 40? Vad händer nu? Är jag tant?

Sen fortsatte krisen. Vad kan jag? Vad duger jag till? Är jag nåt överhuvudtaget bra att ha? I så fall till vad?

Jag målar tavlor men dom blir inget vidare, jag läser böcker men skulle aldrig klara av att skriva en själv.

Jag är en usel fru. Städar inte, pysslar inte, är kass på gardiner, dukar och annat pynt. Jag gör ingenting i trädgården, kan inte se skillnad på blommor och ogräs. Är jag då istället händig med bilen och reparationer? Inte en chans.

Jag kan inte laga mat. Det är till och med så illa att på lördag då vi ska ha gäster, då får ena gästen; Bästaste J, den stackaren, komma ner tidigare och hjälpa till med maten.

Jag har alltid varit kass på att påminna barnen om idrottskläder och läxor, jag har tillåtit dom att börja färga håret i alldeles för ung ålder och låtit dom springa vind för våg.

Så frågan består. Vad duger jag till?

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Christian

Hej på dig!!!

Jag förstår dina känslor och tankar..

Du är inte den första som går igenom detta, men det gör det ju inte lättare för dig.



Varför fokusera på allt du INTE kan, det är ju massor saker du kan med...



Du har en enorm charm som lyser igenom i din blogg, ta vara på den...



Ha det bra och sköt om dig!!

2010-10-18 @ 19:27:55
URL: http://www.dunderbar.com
Postat av: mammakero

Kära vän! Jag känner igen de tankarna. De dyker upp ibland när jag inte är riktigt beredd och får ofta min tillvaro i en rejäl gungning. Det enda som faktiskt får mej att komma förbi dessa tankar, är just som Christian här ovan skriver, fokusera på vad du kan! Även om du bara tycker att det är småsaker och oväsentligheter!

Du är fenomenal på att beskriva alla små och stora händelser på ett träffande sätt med en härlig knorr på slutet! Sen tror jag du är en underbar vän och människa!

Kramar till dej!

2010-10-18 @ 19:45:01
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: maya

Om vi säger så här, jag är bara 15 år och oroar mig redan för den tiden då jag kommer gå igenom allt sånt. :) Skulle gärna slippa den om jag kunde! Jag gillar din blogg, har läst den ett tag! Kram

2010-10-18 @ 19:51:57
URL: http://mayasmode.blogg.se/
Postat av: Helga

Precis så mådde jag kring 40-årsåldern... Samma frågor exakt som du har...



Nu fyller jag 49 snart och närmar mig 50 med stormsteg och tycker jag duger som jag är. Hur jag kom fram till det har jag ingen aaaning om ;)



Ta det bara lugnt och njut av att vara just DU ...

2010-10-19 @ 08:17:59
URL: http://www.helga1.boggplatsen.se
Postat av: moa

Du är en underbar mamma! Du duger till !

2010-10-19 @ 08:57:22
Postat av: Daniel

Lyssna på Moa, du e duger & är en fin mor.

2010-10-19 @ 14:23:39
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Jhonny Neumann

Okej då kör vi!

Håll andan nu!!

Om du klarar att hålla andan från och med nu tills du har läst igenom hela den här texten så har jag kanske inte så mycket att säga till dig som du är bra på. Men jag börjar med att säga det absolut viktigaste i världen och det är att du är en fantastisk vän en av mina allra bästa! Och jag ställer rätt höga krav. Du har goa ungar som du uppfostrat. En man som måste älska dig för du får göra det du vill. Du är en duktig organisatör och fixare. Du är omtänksam. Du är inte bara min vän utan också en duktig kolega som jag mer än gärna står bredvid!

Du har en fantastisk humor och du måste vara en otrolig lärare som tar dig an elever som ingen annan lyckats klara av. Då går din egen väg där andra skulle fortsätta på en färdiguttrampad väg bara för att passa in i normen! Du är duktig på matte och Du gör mycket sällan särskrivningar. Jag tror visst du skulle kunna skriva en bok eller två bara rätt tillfälle ges!

jag tror att du redan har börjat andas för länge sen så jag kan nog sluta skriva nu även fast det finns mycket mer att skriva. Å skulle du kunna hålla andan så här länge så är du åtminstånne bra på det!

Men viktigaste av allt du är en fantastisk vän hur länge du än håller andan.

Kram från en försenad 30års krisare!

2010-10-19 @ 17:19:49
URL: http://www.neumannstudios.se
Postat av: mickis

Vadå att DU ingenting kan... Jag är imponerad av dej som får ihop jobb, familj, studier, matlagning, hus, olga davida & allt annat du gör... tänk om jag hade klarat all det!!!



Dags för en klapp på axeln... JAG tycker du ska vara stolt över att du är den du är! DU ÄR BRA!!!



Kram

2010-10-21 @ 12:34:31
URL: http://mermickis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0