Rättvisemärkt

Ingen kan väl ha ungått att höra om Doledebatten som härjat fritt i tidningar och tv. I korthet. Folk som arbetar med bananer (och andra frukter, grönsaker m.m.) som besprutas hårt blir sjuka och dör. Tidigt.
"Alla" vet att rättvisemärkt och ekologiskt är bättre för både folk och miljö, så varför köper man inte det alternativet när det finns? För ekonomins skull? Är andra människors välbefinnande inte viktigare än så? Eller är det så att det inte räknas eftersom det inte är i Sverige folk drabbas?
När jag köpte vaniljsocker för ett bra tag sen såg jag att ett rättvisemärkt alternativ fanns. Det kostade ungefär tio kronor mer än det andra men är det inte värt det? Hur ofta köper man vaniljsocker? Den tian, betyder den verkligen så mycket för mig?
Och häromdagen blev maken rätt förvånad när han var och skulle köpa kaffe och först inte hittade det ekologiska. Ett butiksbiträde berättade då att dom går från det mer och mer. Folk köper det inte. Varför?

Kommentarer
Postat av: Helga

Det finns en butik i Uppsala som heter Globalen. Där är allt rättvisemärkt. Inte speciellt dyrt heller...

2009-10-28 @ 11:01:13
URL: http://www.helga1.bloggplatsen.se
Postat av: mickis

Ja man borde faktiskt tänka mer på det... Jag erkänner att jag är dålig på att göra ekolgiska inköp.. Är snål.. Men jag ska skärpa mig... ;)

Tan för påminnelsen ;)

2009-10-28 @ 12:02:21
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: mammakero

När man väl vet hur rättvisemärkningen ser ut så handlar man väl efter det? Jag själv har nyss lärt mej hur den ser ut...

2009-10-28 @ 16:31:44
URL: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0