Hjärnan

Såg ett intressant program på TV igår, Hjärnstorm. Det handlade om hur vår hjärna funkar. Eftersom det är så otroligt mycket intryck som drabbar oss varje dag, mycket av den rätt meningslös, så sorterar hjärnan bort det den tror är onödigt.
Igår gjordes ett test där människor fick gå in i ett rum för att lägga märke till så mycket som möjligt för att sedan gå tillbaka efter en stund och se vad som ändrats. Där hängde saker på väggarna, det stod nån stol och blomma osv.
Grejen var att när testpersonen lämnat rummet och gick på en intervju så byttes väggarna ut mot andra väggar. Så från halvtrist grått blev rummet rätt så starkt grönt. Testpersonen fick sen gå tillbaka för att se vad som ändrats och INGEN märkte att färgen på väggarna hade bytts. Typisk sån information som hjärnan sorterar bort.

Tyvärr fick maken lite vatten på sin kvarn eftersom jag klagar på att han aldrig märker om jag klipper eller färgar håret. Nu skyller han på det här. Fast dom sa i programmet att man väljer vad man vill se, det fick han så klart höra av mig.

Det är ju som när man behöver nåt, tex en ny tvättmaskin. Då ser man tvättmaskinsannonser överallt, likaså kollegan som nyligen adopterat en liten tjej, han ser bara artiklar om adoptioner överallt.

Den mänskliga hjärnan är helt klart intressant.

Kommentarer
Postat av: mickis

Ja se karlar de sållar bort det mesta i sina hjärnor ;)

2009-01-17 @ 16:04:28
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Gullillan

Vet du vad? Jag skulle ha märkt att väggarna bytt färg och allt som dessutom ändrats i rummet. MIN hjärna tycker visst att detta är VIKTIG information, däremot sånt som ÄR viktigt sållar den bort.....typ att nycklar + mobil ska alltid med när jag lämnar hemmet, namn på personer, läkarbesök mm mm

Hm.........Hjärnan är en konstig prick!

2009-01-17 @ 16:45:39
URL: http://gullillas.blogg.se/
Postat av: helga

Det där kan jag ju inte berätta för maken. Då får han en ursäkt för att han heller aldrig märker när jag klipper mig eller färgar håret. Eller byter gardiner eller....

2009-01-17 @ 19:57:14
URL: http://helga1.bloggagratis.se
Postat av: Fredrik

Lite småkusligt att hjärnan från grunden är uppbyggd av atomer som i slutändan ger oss vårat medvetande.



En ganska magisk formel va?

Frågan är ju om tankarnma ock är svävande atomer inne i huvudet.



Nej, man vill ju inte blir galen så vi stoppar där.



:)

2009-01-18 @ 21:32:32
Postat av: Fredrik

Lite småkusligt att hjärnan från grunden är uppbyggd av atomer som i slutändan ger oss vårat medvetande.



En ganska magisk formel va?

Frågan är ju om tankarnma ock är svävande atomer inne i huvudet.



Nej, man vill ju inte blir galen så vi stoppar där.



:)

2009-01-18 @ 21:32:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0