Gatubarn

Jag var på en föreläsning igår. Det var författarna Roslund och Hellström som pratade om sina böcker och speciellt om boken Flickan under gatan. Den handlar om en tjej i Stockholm som bor på gatan, eller rättare sagt, i gångarna och kulvertarna under stan.

De pratade även om gatubarnsproblematiken i stort. Det är ju inte riktigt klokt. I Sverige i dag har vi massor av barn (och vuxna) som inte har något hem. Barn som har blivit utkastade hemifrån och som lever på gatan, i hisschakt och sover hos mycket äldre män.

Det här är inte ett nytt fenomen men det är först de senaste åren som politikerna och samhället har fått upp ögonen på det. En sak som föreläsarna tryckte på extra var att det inte är ett partipolitiskt problem men ett politiskt. Vad ska man göra?

Jag kan rekommendera samtliga av författarnas fyra hittills utkomna böcker. De räknas som kriminalromaner och är inte alls trevliga att läsa. Men så bra!

En ny bok kommer inom kort. Den heter 3 sekunder (har jag för mig) och den ska jag definitivt också läsa.

Kommentarer
Postat av: mickis

Tack för din peppning :)

2009-04-22 @ 13:00:45
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Helga

Jag tror att jag är alldeles för blåögd (fast de är bruna egentligen). Jag vet ju att det finns vuxna hemlösa, men barn...

2009-04-23 @ 08:51:05
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Anna-Carin

Hej! det är hemskt att det ska behöva finnas barn överhuvud taget som inte har någon bostad.När jag får tid ska jag också läsa de böckerna.

Du ska ha det så bra Åsa/Anna-Carin

2009-04-23 @ 20:36:00
URL: http://www.imsefotovimse.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0