Akutköer

Var med äldsta dottern på Boråsakuten i förrgår. Hon och en kille i skolan hade "skojbråkat" och han knäckte till hennes finger som blev svullet och gjorde ont.  Hon gick med det en vecka eftersom jag var helt säker på att det skulle gå över. Eftersom det inte gjorde det så var det lika bra att ta tjuren i hornen och åka in. Då började problemen. Skolsköterskan sa att vi skulle åka till vårdcentralen, vårdcentralen hade inga tider så vi åkte till Skene som är närmsta sjukhus. Där tar dom bara emot bröstsmärtor på akuten, inget annat. Hut tänker dom då? Hur kan man ha ett fullt utrustat sjukhus/akutvård och inte använda den. Det var helt tomt i väntrummet där.
Vi gav upp för dagen och bestämde oss för att ta Borås dagen efter istället.

Vi hade hört mardrömsberättelser om tio-tolv timmars väntetider och hade ställt in oss på det värsta. Vi hade också, av den del personer, hört historier om hur dåligt Borås sjukhus är men med tanke på vilka personer det var som sagt det tog vi det med en nypa salt.

Från vi kom in så tog det sammanlagt 1,5 timme. Då var det två samtal med läkare samt röntgen, otroligt snabbt. Läkaren var en ung kvinna som var jättebra. Som pratade med dottern och inte med mig (sånt uppskattar jag) och var allmänt trevlig.

Som tur var var det ingen fraktur på fingret, "bara" en muskelskada i ett fäste. Det kommer göra ont ett bra tag till men behövdes inte gipsas eller nåt sånt.

Kommentarer
Postat av: helga

Det är inte lätt att "komma till" nu för tiden. Bra att ni fick hjälp och att det kommer att bli bra så småningom.

2008-11-14 @ 08:41:01
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: mickis

hmmm SKENE sjukhus...där har jag oxå varit .. har ju typ hela min släkt i Skene ;) Kasst att inte kunna ta emot "vanliga" åkommor på akuten..



Skönt att det funkade så bra i Borås.. Ibland blir man förvånad... ;) & det är ju alltid kul.. Jag tycker oxå läkarna ska prata med patienten & inte med mamma/pappa/ledsagare el liknande...

Det bästa är ju att dotterns fingrar inte var brutna...



Ha en skön helg!

2008-11-14 @ 09:13:39
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: mammakero

Vårdcentralen vi har här i stan är bedrövlig!

Helst av allt åker jag till sjukhusen i grannstäderna istället!

När jag tog emot en fullastad och astung postcykel som tippade med en hand, knäcktes mitt ringfinger och det svullnade upp. Jag åkte till VC och ville bara veta att det INTE var brutet. Då frågar läkaren, "vill du ha en röntgen?" Vad trodde han?

Att jag annars satt i väntrummet på VC bara för att det var så kul eller?

2008-11-14 @ 10:50:53
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Vad skönt att det gick så snabbt, när ni väl fick hjälp! Håller med om att det är trevligt att läkare pratare med den som ska ha hjälp och inte med den vuxne som är med!



Ha en så trevlig fredag nu!! =)

2008-11-14 @ 14:12:29
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: Rospiggen

Mäh, sjukvården när den är som underbarast eller? ironisk Tur att det inte var nåt som var brutet iaf och att man inte pratar "över huvudet", sånt förstår inte jag heller.

2008-11-14 @ 21:34:11
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0