Utvecklingssamtal

Ska på utvecklingssamtal på yngsta dotterns skola idag. Jag måste försöka hålla mig i skinnet. Redan på föräldramötet kände jag att jag höll på att gå i taket. Jag ska försöka att inte bli en mamma från helvetet men jag kan inte lova nåt.

En skola som har ett regelpapper där de bland annat vill att vi ska gå med på att de håller kvar barnen efter skoltid så att de inte kommer med skolbussen utan får ta sig hem själv, det är ju inte sant. Rektorn backade när jag mejlade och skrev att jag inte tänkte skriva på. Men han backade bara för mig, vissa andra föräldrar skriver nog på och antar att det är helt ok för en skola att fuska bort sin skyldighet i att se till att barnen kommer hem. Jag menar, det är inte så många på den skolan som bor inom gångavstånd. Vi har 1,5 mil dit.

Sen måste jag ju reagera på hur det är skrivet ur ren svensksynpunkt. "Det är förbjudet att gå in i idrottshallen utan tillstånd. Normalt får man vara i idrottshallen när man har idrottslektion". Nähä?

Vid misstanke om att eleven har olämliga saker i sitt skåp kan rektorn besluta om att skåpet ska brytas upp. Varför inte bara låsa upp, de har ju huvudnyckel.

Sen en underbar mening: "Den grundläggande regeln i skolan är den första." Jaha? Och?

"Föremål som används på fel sätt t ex mössor och mobiltelefoner tars i beslag av läraren." Hur använder man en mössa fel? Om man sätter den på handen?

Igår fick vi mejl av klassförståndaren om att den nya läraren har börjat och att de två delar klassförståndarskapet i dotterns klass. Så här skriver han: "Klassen har fått en ny klassföreståndare, minnet är inte vad det borde vara men hon heter i alla fall J i förnamn och har nu gjort sin första vecka på skolan."
Vet man inte vad sin kollega heter (som man dessutom delar klass med) i efternamn så hade det väl varit bättre att bara skriva hennes förnamn istället för att utstå som en idiot. 

Äh, egentligen håller jag ju med om vad där står men själva grejen har gjort mig rätt grinig. Jag ska försöka vara en snäll, positiv mamma och inte ens berätta att jag själv är lärare. Får se hur det går. Wish me luck!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har i alla fall haft väldigt roligt åt det där informationsbladet från skolan som du refererade till. :)

2007-09-21 @ 09:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0