Vägföreningar

När vi först flyttade ut på landet trodde vi att vi hamnat mitt emellan Dallas och Änglagård. Folk hade så mycket åsikter om vad andra gjorde att vi inte trodde det var sant. Vi bestämde oss raskt för att inte blanda oss i nåt bråk men på nåt sätt blev det ändå oundvikligt.

Bara det här med vägföreningar är ju ett mysterium. Vi bor på en u-formad väg, nästan längst upp. Det är två vägföreningar, en åt varsitt håll från oss sett. I vår naivitet undrade vi hur det kom sig att det inte var en förening, det hade ju varit rätt mycket enklare men det var tydligen helt uteslutet. De hade aldrig kommit överens.

När vi beslöt oss för vilken förening vi skulle gå med i startade det tredje världskriget, minst sagt. Nu pratar inte halva vägen med oss alls. Lantmäteriet fick komma och sätta allt på papper så att det nu är helt fast och klart vem som hör vart. Sen att båda delarna av vägen är kommunala så att alla får åka var de vill oavsett är ju kanske en annan sak.

Idag skulle yngsta dotterns kompis mamma komma och hämta sin dotter som varit hos oss för första gången. Då körde hon upp på fel väg (utan att veta om det, den är ju närmast från henne sett). Grannen var då ute och skällde på henne, skrek om att vi inte hade betalt vägen, tvingade ner henne till stora vägen igen och runt alltihop för att köra upp andra vägen. Jösses, ibland undrar jag varför jag bor på landet.

Kommentarer
Postat av: Erik F

Hehe. Minns en incident på landet för många år sedan. Där står en stor stenbumling mitt på tomtgränsen till grannen. En dag kom grannfrun in till oss och klagade över att min syster suttit på deras del av stenen.
:-)

2007-10-09 @ 01:43:21
Postat av: Anna-Carins:kafferep

Hej!vi bor också på landet,men aldrig råkat ut för något sådant.Inte så långt från oss bor ett par bröder,de har ladan på den ena sidan av vägen,(det är mer än lerväg).På den andra sidan har de huset,så första gången vi gick där med hunden frågade vi om vi fick gå igenom,det var inga problem.Vad jag tycker är så skönt med att bo på landet är ingen granne står på andra sidan staketet och talar om för mig hur jag ska sköta min trädgård.
Ha det bra!

2007-10-09 @ 10:03:02
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Martin

Hörru, vem fasen var detta? Bara så att jag vet vilken väg jag ALLTID kommer att åka hädanefter...

2007-10-09 @ 11:23:53
Postat av: covermum

Shit! Man är bara rädd för att bössan åker fram snart..ja inte den man spar pengar till vägföreningen i utan den andra...

2007-10-09 @ 17:52:32
Postat av: helga

Vi har en släktgård på landsbygden och i den byn fanns det bara två bofasta när jag var liten. De var osams med varandra. Vad handlade det om? Jo, vägen förstås... Helt sjukt!

2007-10-09 @ 19:05:29
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0